torstai 23. tammikuuta 2014

Energiahoidot

Olen käynyt paljon energiahoidoissa, kuten saamassa Reiki-hoitoa, EFT:tä, Cammalot Seichemiä, enkelienergiahoitoja. Minusta ne ovat vaarattomia "kevyitä" hoitomuotoja, kun lähdetään hakemaan apua ns. pieniin vaivoihin. Mutta kun on kyse isoista traumoista, en missään tapauksessa suosittele pelkästään energiahoitoa avuksi. Yhdistetty psykoterapia ja energiahoidot voivat olla hyvä juttu.

Kehoterapiat kuten PVT (psykologinen vyöhyketerapia) on jo astetta parempi kuin energiahoidot. Mutta siinäkin on puutteensa (varmaan kaikessa!). Se yksistään voi olla liikaa vakavissa traumatiloissa. Puheterapiat tai ratkaisukeskeiset terapiat (virallisen puolen psykoterapiasuuntaukset) taas saattavat jäädä heikoksi vaikutukseltaan sellaisen asiakkaan kanssa, joka osaa jo valmiiksi käsitteellistää ja analysoida. Itselläni ne ovat olleet yhtä tyhjän kanssa. Sama kuin olisin jonkun psykologian opiskelukaverini kanssa jutellut. Paitsi että minä olen näennäisesti tarvinnut apua ja tuo toinen ei.

Kuitenkin usein psykoterapeuteilla kehonkieli paljastaa. Istutaan hiukan kyyryssä, ristitään jalkoja ja käsiä, vältetään katsekontaktia asiakkaaseen. Sama tietysti luontaisterapeuteilla. Usein vanhemmat elämää nähneet naiset ovat olleet parhaita asiakkaan vastaanottajia, olivat he sitten virallisen tai luontaislääketieteen puolen ihmisiä.

Kalevalaiseen jäsenkorjaukseen ja kansanparantajiin uskon, mutta he eivät lupaakaan suuria niin kuin jotkut enkeli- tai EFT-terapeutit joskus.

Olin kerran suhteessa energiahoitajan kanssa. En todellakaan ollut mikään pulmunen, eli en tässä syytä häntä mitenkään. Minua pyydettiin mukaan ohjelmaan, jossa tarkasteltiin kriittisesti vaihtoehtoisia hoitomuotoja. En suostunut, koska en halua mollata niitä. (Mielestäni yhteiskunnan ei pidä rajoittaa näiden hoitojen saantia, koska yksilöllä on itsellä vastuu siitä, mihin menee hoidettavaksi. Ja toivottavasti jokainen terapeutti, oli mitä lajia tahansa, kieltäytyy hoitamasta selvästi tasapainotonta ihmistä, jota hoito saattaisi "avata" ja rikkoa lisää.)

Ihastuin energiahoitajaani. Hän tiesi, että minulla on seksuaalitrauma taustallani. Hän silti alkoi kanssani suhteeseen, kun tiiviisti pidin häneen yhteyttä ja kerroin tarinaani.

Olin aikuinen ja tein itse oman valintani. Silti kyseenalaistan vielä näin jälkikäteenkin hänen toimintansa. Minä toivoin ja odotin, että hän rakastuisi minuun. Hän puolestaan oli heti varma, että niin ei tulisi käymään ja kertoi sen minulle. (Minun moka siis, että silti yritin.) No, olenkin aina ollut rakkauden kerjäläinen.

En suosittele energiahoitajia, joilla ei ole terveyspuolen koulutusta. Esimerkiksi jos vilkaiset Suomen energiahoitajat ry:n sivuille, niin siellä se näkyy, ei taida poikasilla olla kenelläkään terveydenhuoltoalan koulutusta. En suosittele, ellet halua pelkästään apua johonkin päänsärkyyn, unettomuuteen tai selkävaivoihin. Niitä he osaavat hoitaa ihan hyvin.

Jos siis kanssasiskoni tai -veljeni harkitset energiahoitoja, niin voin sanoa, että parhaat kokemukset minulla on Rosen-terapiasta ja sellaisista energiahoitajista, joilla on myös terveydenhoitajan tms. koulutus taustalla. He ovat yleensä naisia, ja naiset vain yksinkertaisesti ovat parhaimpia hoitajia. Miehillä usein ego ja oman suorituksen korostaminen vie huomion pois asiakkaasta. Näin kävi minunkin suhteessa. Koin, että tuo energiahoitaja oli niin oman taitonsa lumossa, että keskittyi täysin taistoon "energiahoitojen puolesta". Hänen epävarmuutensa näkyi juurikin siinä. Jos hän olisi ollut todella varma siitä, että voi auttaa niin laajasti ihmisiä kuin mainosti, niin hänen ei olisi tarvinnut alleviivata pätevyyttään niin paljon.

Koulutuskaan ei kyllä välttämättä takaa sitä, että auttaja kykenee kohtaamaan asiakkaan. Olen tavannut yhden törpön psykiatrinkin. Mutta lähtökohtaisesti se koulutus kuitenkin on HYVÄ asia, antaa laajempaa näkökulmaa asioihin. Olen itsekin käynyt Reikin viikonloppukurssin. Viikonloppukurssi on hiukan eri asia kuin vuosien koulutus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti