lauantai 8. helmikuuta 2014

Shamanismista ja hippeilystä

Shamanismi on aina kiinnostanut minua. Tykkään shamanistisesta musiikista, rummuista, huiluista, alkuperäiskulttuurien musiikista ja viisaudesta ympäri maailman. Peru on vetänyt minua aina puoleensa. Ehkä sieluni juuret ovat siellä, tai vielä kauempana.

Ai minkä sielun?

Niin, kuka sen mitenkin määrittää. Minun ei omaani tarvitse määritellä toisille. Sen sanon, että mielestäni Kristinusko on tuhonnut paljon hyvää ja kaunista alkuperäiskulttuuria kaikkialla maailmassa. Lukekaapa esim. Papalagi, samoalaispäällikkö Tuiaviin tarina. Papalagi tarkoittaa valkoista miestä ja taivaansärkijää. Vanha viisas sanoo: "Luulitte tuovanne tänne valon, mutta toittekin pimeyden." Yhtenä esimerkkinä, alastomuutta luonnollisena pitävä kansa pakotettiin pukeutumaan lähetyssaarnaajien toimesta. Heille alettiin kiivaasti ja kiihkeästi opettaa, mikä on syntiä. Alaston keho oli sitä muun muassa.

Eräs ystävä linkitti tällaista musiikkia, pidän, paljon:

http://www.youtube.com/watch?v=MbiyysYejMs

Kansanmusiikki ei sytytä minua niin paljon kuin vielä vanhempi. Tosin nämä uudet nauhoitukset ovat aina tämän ajan tuotoksia.

Olen vältellyt hippipiirejä aina, koska liitän siihen herkästi pössyttelyn ja ns. vapaamatkustelun. Eivätkö hipit ole heitä, jotka nostaa koko ajan toimeentulotukea ja eivät viitsi tehdä mitään? Ehkä mielikuvani on turhan räikeä. En vain ole koskaan voinut oikein sietää terveitä nuoria ihmisiä, jotka odottavat koko ajan jotain "suurta tilaisuutta" elämäänsä (koska ovat niin valovoimaisia) ja eivät ole valmiita tekemään töitä tämän yhteiskunnan eteen.

Sitten tiedän sellaisia ihania hippinuoria (tai hipahtavia, jos sallitte ilmauksen :)), jotka esimerkiksi ovat olleet henkilökohtaisina avustajina - ovat muuten aivan parhaita siihen. Pyyteettömästi valmiita auttamaan.

Minä niin ihailen yhtäkin tamperelaista neitokaista, joka kauniisti ja eleettömästi auttaa toisia koko ajan. Olen tuntenut itseni kömpelöksi kivien murskaajaksi hänen rauhallisuutensa rinnalla. Tosin en halua häntä tai ketään muutakaan määritellä tai niputtaa jonnekin. Tai ainakin opettelen olemaan sellainen, että en määrittelisi.

Mitä se kertoo minusta, jos sanon, että joku on aggressiivinen tai "tukkii energioita" jossakin? Kenties vain sen, että itse piilotan aggressiivisuttani ja tukin toisten energioita määrittelemällä heitä.

Nuo Tampereen viisaat, heissä on syvyyttä ja voimaa, sallivuutta. Syvissä vesissä suuret kalat kasvavat.

Tällainen rakkauskirje kaikille vastuuntuntoisille elämää suojeleville ja rakastaville hipeille shamanismimusiikin herättämänä.

Huomaan, että vihani takaa alkaa paljastua suurta kauneuden kaipuuta, hiljaista mutta varmaa iloa. Todelliset ystäväni ovat sallineet vihani, kestäneet sen.

2 kommenttia:

  1. Käännyn sitten kristityksi, kun he luopuvat siitä opista, että Jumala uhrasi Jeesuksen ristillä meidän syntiemme tähden... kun he luopuvat sanasta synti ja korvaavat sen sanalla "tuska" tai "kipu", tai "ihmisen pimeä puoli" hmm, ihan miten vain. Kyllä ajattelemattomat ihmiset ihan itse tappoivat Jeesuksen (sikäli mikäli tarinoiden Jeesusta edes oli). Jumalalla ei ole siihen muuta osuutta, kuin että hän korkeintaan antoi ihmisjoukkojen valita vapaasti (sikäli kuin tarinoiden Jumalaa on edes olemassa). Elikä siis, pakanana synnyin, pakanana kuolen. Kivaa (t. nimim. kiltit tytöt pääsevät taivaaseen, pahat joka paikkaan :D)

    VastaaPoista
  2. Hyvä juttu Hesarissa! http://www.hs.fi/elama/Susanna+Aarnio+on+moderni+samaani/a1391582569266?ref=hs-hitaat-e-7

    VastaaPoista